Kendon maajoukkuerinki

Naisten maajoukkue Korean MM-kisoissa 2018: Suomi – Havaiji, kapteenien ottelu.

Maajoukkuerinki on tarkoitettu niille kendon harrastajille, jotka tähtäävät muutaman vuoden sisällä kendon juniori- tai aikuisten maajoukkueeseen. Maajoukkue edustaa Suomea kendon Euroopan- ja maailmanmestaruuskisoissa.

Maajoukkueringissä harjoittelu

Maajoukkueeseen osallistuminen vaatii omistautumista ja sitoutumista kendon harjoitteluun. Joukkueeseen valitaan ne kendon harrastajat, jotka näytöillään ja sitoutumisellaan harjoitteluun parhaiten täyttävät maajoukkuevalmennuksen kriteerit. Maajoukkueen jäsen pääsee harjoittelemaan vaativalla tasolla,  sekä mittaamaan osaamistaan ja itseään poikkeuksellisen paineisessa ympäristössä, mikä antaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kendon kehittymiselle.

Osallistuminen maajoukkuerinkiin kannattaa aloittaa heti kun motivaatio, tekniset taidot ja kunto sallivat kovan harjoittelun. Maajoukkueringin harjoituksiin osallistumista voi tulla kokeilemaan, jos harjoituksissa pärjääminen arveluttaa.

Juniorit maajoukkueringissä

Juniorivalmennus on tärkeä osa maajoukkueringin toimintaa. Junioriryhmään osallistujien tulee pystyä itse hoitamaan varusteiden pukeminen, on osallistuttava oman seuransa harjoituksiin. Lisäksi heillä tulee olla oman seuran ohjaajan suositus ja 1. kyu. Harjoituksia sovelletaan harjoitusryhmän tason mukaan. Junioriryhmästä maajoukkueeseen valitun on oltava kisapäivänä 15 vuotta tai vanhempi ja alle 18-vuotias.

Kaudella 2022-2023 maajoukkueringin rinkiviikonloput ovat junioreille yksipäiväisiä lauantaisin noin 9:30 – 16:00.

Maajoukkueringin valmennus ja johto

Maajoukkueringin toiminnasta vastaa liiton nimittämät vetäjät, jotka myös toimivat maajoukkueen valmentajina. Kaudella 2022-2023 maajoukkueen managerina toimii Sami Aarnio ja valmentajina Sakari Jokinen ja Mia Raitanen.

Sitoutuminen harjoitteluun

Maajoukkueringin jäsenet sitoutuvat perehtymään ja noudattamaan Suomen urheilun eettisen keskuksen SUEK:n antidopingsääntöjä. Lisäksi joukkueeseen tähtäävät maajoukkueringin jäsenet laativat harjoittelusuunnitelman maajoukkueen valmentajien avustuksella ja sitoutuvat seuraamaan sitä.

Ylläolevasta sovitaan erillisessä urheilijasopimuksessa, joka tehdään Kendoliiton ja ringin jäsenen välille.

Ilmoittautuminen mukaan ja osallistumisesta aiheutuvat kulut

Ilmoittautuminen maajoukkuerinkiin tapahtuu lähettämällä sähköposti Sami Aarniolle, kendosami@gmail.com, 10.9 mennessä. Ilmoittautua voi myös vain kokeilemaan ensimmäiselle rinkiviikonlopulle.

Ilmoittautumisen yhteydessä kannattaa liittyä maajoukkueringin sähköpostilistalle, jossa tiedotetaan ringin asioista.

Maajoukkuerinkiin osallistumisesta ei peritä maksua, eikä maajoukkueringissä tai maajoukkueessa toimimisesta makseta palkkiota tai päivärahoja. Maajoukkuerinkiin osallistuvalle syntyy matkakuluja ringin tapahtumiin ja kisoihin. Maajoukkuerinkiläiset vastaavat omista varusteistaan ja maajoukkueen edustusasusta. Osassa ringin edellyttämistä ringin ulkopuolisten järjestämistä tapahtumista peritään osallistumismaksu, josta rinkiläiset vastaavat itse.

Maajoukkuerinkiläiset kustantavat itse matkat EM-kisoihin. Kendoliitto kustantaa osallistumismaksut, vakuutukset ja majoituksen. Liitto tukee lisäksi junioreiden EM-kisamatkaa ja Oslon maajoukkueleiriä myöhemmin ilmoitetun mukaisesti.

Aikataulu kaudella 2022-2023

Suomen aikuisten maajoukkue osallistuu kendon Euroopan-mestaruuskisoihin Ranskassa keväällä 2023. Paikka ja aika kisoille on vielä vahvistamatta. Kapteenien lisäksi miesten ja naisten maajoukkueisiin valitaan neljästä viiteen muuta edustajaa ja junioreiden maajoukkueeseen yhteensä kolme edustajaa maajoukkueringin osallistujien keskuudesta. Maajoukkuevalinnat tehdään helmikuussa ja niistä vastaa maajoukkueringin vetäjät.

(Aikatauluun voi tulla muutoksia)

Aika

Tapahtuma

17-18.9