Aapo Rantalan kuulumisia Japanista, osa 2

Muutaman vuoden kendoa Suomessa harrastanut Aapo Rantala on vaihto-opiskelemassa Japanissa. Tässä Aapon viimeisimmät kuulumiset!

Kinkaku-ji eli kultainen temppeli

Kävin talvilomalla matkustelemassa ja näin aivan valtavasti kaikkea ihmeellistä. Ensin seitsemän yötä Kiotossa, missä uskomaton temppelien ylitsevuotavuus kävi nopeasti ilmi. Temppeleitä on joka lähtöön ja niitä saa kyllä käydä vuoden päivät läpi, niin tajuttoman paljon niitä on. Fushimi Inari Taishan tuhannet torii-portit olivat vaikuttavia ja kiipesin huipulle asti (233m). Kinkaku-ji eli kultainen temppeli oli aivan uskomaton, satuin paikalle juuri ilta-auringon aikaan ja laskevan auringon viime säteet saivat koko temppelin loistamaan. Ryoan-jin kivipuutarha oli eteerinen, Arashiyaman bambut olivat vaikuttavia ja Pontochon pikkukujat ravintoloineen ja izakayoineen olivat viehättäviä. Gionissa tapahtui erittäin harvinaislaatuinen juttu, onnistuin näkemään maikon eli geishaoppilaan. Ainutkertaista!

Kiotosta tein päiväretken Naraan, missä on uskomaton Todaiji, maailman suurin (ainakin internetin mukaan) puurakennus! Temppelin kokoa ei yksinkertaisesti voi käsittää. Sisällä on 15 metriä korkea pronssinen Buddhapatsas, jonka rakennuttaminen ajoi melkein koko Japanin konkurssiin 700-luvulla. Vanhat kunnon peurat ovat Narassa alati läsnä. Uusivuosi meni Kiotossa Yasaka-jinjan temppelialueella tuhansien ihmisten kanssa oikein mukavasti.

Uudenvuodenpäivänä toteutin yhden unelmistani ja menin Universal Studioon Osakaan. Siellä vietin koko päivästä suurimman osan Harry Potter alueella ja minut tuntevat varmasti tietävät miten haltioissani koko jutusta olinkin. Aivan kertakaikkiaan uskomaton paikka, niin yksityiskohtaista ja sisääntempaavaa että unohdin edes olevani teemapuistossa.

Viikon jälkeen suuntana oli Tokio, missä olin viisi yötä. Shinkansenista näkyi Fuji-vuori hienosti, mistä olin erittäin iloinen! Tokiossa oli taas vähän lisää temppeleitä muun muassa Senso-ji missä olin yhdessä ainakin parin tuhannen ihmisen kanssa. Sitten ne perinteiset eli Shibuya, Akihabara, Shinjuku, Harajuku jne. Päällimmäisenä mieleen jäi valtava kontrasti; Kioton seesteisyys ja tyyneys korostuu Tokion valtavaan aistiylikuormitukseen verrattaessa. Molemmat kuitenkin ainutlaatuisia omalla tavallaan!

Tässä postauksessa en voi mitenkään saada kerrottua miten uskomatonta reissulla oli. 12 päivän aikana näin ja koin aivan mielettömiä asioita, joista tässä on vain murto-osa. Ei sitä ihmismieli oikein voi edes käsittää, miten paljon elämää ja asioita sen oman elinpiirin ulkopuolella on, puhumattakaan siitä, miten paljon elämää ja asioita historian saatossa on ollut, mistä me ei tiedetä yhtään mitään.

Matkustelkaa, se avartaa mieltä!

Kendon SM-kisojen 2017 tulokset

Kendon SM-kisat 9.-10.12.2017, Jyväskylä

TULOKSET

Juniorien taitokilpailu, 7-17-vuotiaat

1. R. Kautto (Helsinki KKTI)
  2. A. Leino (Helsinki KKTI)
  3. I. Aarnisalo (Helsinki KKTI) ja H. Sihvola (Kotka)

Juniorien ottelukilpailu, 10-13-vuotiaat

1. S. Redsven (Kotka)
  2. S. Huhtinen (Helsinki KKTI)
  3. L. Jussila (Helsinki KKTI) ja I. Koski (Turku)
    FS O. Ruoho (Turku)

Juniorien ottelukilpailu, 14-17-vuotiaat

1. J. Järvisalo (Kotka)
  2. A. Roininen (Helsinki KKTI)
  3. K. Juntura (Tornio) ja O. Partanen (Helsinki KKTI)
    FS S. Kankare (Kotka)

Naisten sarja

1. M. Czimbalmos (Helsingin yliopisto)
  2. M. Lahdenpohja (Tampere)
  3. J. Nissi (Helsingin yliopisto) ja S. Pöyhönen (Helsingin yliopisto)
    FS M. Kauppi (Oulu)

Miesten sarja

1. A. Korhonen (Helsinki KKTI)
  2. O. Seppänen (Helsingin yliopisto)
  3. T. Annila (Tampere) ja J. Salmela (Tampere)
    FS A. Pihlajamäki (Jyväskylä)

Joukkuesarja

1. Helsinki KKTI (Alexander Roininen, Joonas Nissinen, Joakim Bremer, Alex Vidqvist, Akseli Korhonen)
  2. Helsingin yliopisto (Jenni Nissi, Saara Pöyhönen, Merci Czimbalmos, Tuomas Lehto, Otto Seppänen)
  3. Seinäjoki (Tuomas Koskinen, Jouni Haapamäki, Tuomas Siuruainen, Markus Ojala, Toni Niemelä) ja
    Tampere (Joel Salmela, Mila Lahdenpohja, Jari-Matti Auttila, Teppo Annila)
    FS Antti Pihlajamäki (Jyväskylä) ja Takumi Yada (Jyväskylä)

FKA:n hallituksen kokous 27.11.2017

FKA:n hallituksen edellinen kokous pidettiin marraskuun lopulla. Tässä pienellä viiveellä yhteenveto kokouksessa käsitellyistä asoista.

Yhteenveto Suomen Kendoseurojen Keskusliitto ry:n (FKA) hallituksen skype-kokouksesta 27.11.2017

Läsnä: Paulus Artimo, Mika Kankainen, Aleksi Laine, Helene Vanninen
Poissa: Markus Frey, Mari Paasonen, Joonas Pihlaja, Jarno Redsven, Anssi Ruohtula, Sanna Saikkonen, Jukka Uusisalo

Huom. Johtuen vähäisestä osallistujamäärästä ei kokous ollut päätösvaltainen, käytiin vain pikaisesti läpi tilannetiedot.

Valtionavustustukset 2018
Puheenjohtaja Mika Kankainen ja rahastonhoitaja Anssi Ruohtula laativat FKA:n valtionavustushakemuksen vuodelle 2018. Täydennykset oltava sisässä 8.12.2017 mennessä. Valtionavustuksella on merkittävä rooli FKA:n budjetissa.

Tilitoimisto
FKA:n kirjanpidon siirto tilitoimiston hoidettavaksi etenee Anssin johdolla.

Kendon SM-kisat 2017
Kisat järjestetään Jyväskylässä 9.-10.12.2017.
Valmistelut etenevät hyvin Jyväskylän kendoseuran puheenjohtajan Jussi Jussilan johdolla ja ilmoittautuminen on käynnissä.
Mika laittanut kutsun tuomareille. Toimitsijoita joutunee rekrytoimaan lähiseuroista.
Mika tilaa palkinnot.

Syyskokous 2017
Syyskokous järjestetään Jyväskylässä kendon SM-kisojen yhteydessä 9.12.2017. Kutsu on lähetetty FKA.n sähköpostilistalle.
Mika valmistelee toimintasunnitelman 2018 ja laittaa sen sitten hallitukselle katselmointiin. Lajivastaavien pitää tsekata omat osuutensa, deadline 6.12.
Anssi laatii budjetin vuodelle 2018 huomioiden kendon MM-kisat.
FKA:n hallituksessa on vapaita paikkoja ensi vuodelle.

Kevätleiri 2018
Kevätleiri järjestetään Kotkassa maaliskuun alussa 9.-11.3.2018, valmistelut käynnissä.
Opettajaksi saapuvan Kondo-sensein lennot varataan Heini Korhosen kautta, Aleksi Laine tarkistaa tilanteen.

Junioritoiminta
Helsingin junnuleiri järjestetään 1.-3.12.2017, tällä hetkellä ilmoittautunut 26 junnua.

Iaido
Paulus Artimo kertoi EM-kisojen menneen hyvin. Joukkue-hopea on ensimmäinen joukkuekilpailumitali Suomen kisahistoriassa!
Mika Kankainen ehdotti maajoukkueelle kunnianosoituksena ravintolaillallista vuoden viimeisen rinkitapahtuman yhteydessä.

Jodo
Paulus kertoi, ettei jodon SM-kisoille ole vielä löytynyt järjestäjää.

Uudet kyu-graduointisäännöt
Graduointisäännöt ovat katselmoinnissa, muutama pieni muutos tullut. Otetaan uudet säännöt käyttöön vuoden alusta lähtien. Tarkistetaan ne vielä vuoden viimeisessä kokouksessa.

Brysselin tuomariseminaari 2018
Tuomariseminaariin on lähdössä ainakin 5 hlöä.
FKA tukee lähtijöitä kiinteällä summalla, joka jaetaan osallistujien kesken aiempien vuosien tapaan.

FKA graduointidiplomien painatus
Vanhoja diplomeja löytyi vielä iso nippu, ne laitettiin jakoon seurapäivillä.
Markus Frey koordinoi uusien diplomien painatuksen, katsotaan alkuvuodesta asiaa.

Jäsenrekisteri
Seuramappi vs. Suomisport-palvelu. Aikalisä kenties tarpeen?
Aloitetaan selvitystyö Uusisalon Jukan johdolla ja keskustellaan asiasta lisää seuraavassa kokouksessa.

Seuraava kokous
Skypessä 18.12.2017 klo 19.00