Aloita uusi harrastus!

Tule mukaan peruskurssille! Noin kolme kuukautta kestävällä peruskurssilla tutustutaan kendoon ja opetellaan tarvittavat tiedot ja taidot, joiden avulla voi harjoittella turvallisesti yhdessä muiden kanssa. Kendo sopii niin miehille kuin naisillekin. Kovaa pohjakuntoa ei vaadita. Etsi lähin kendoseurasi Liitto/Jäsenseurat-välilehdeltä ja ilmoittaudu mukaan!

Peruskurssilla harjoitellaan paljain jaloin t-paidassa ja verryttelyhousuissa. Peruskurssilla harjoittelu alkaa varsin rauhallisesti miekan käytön, liikkumisen ja äänenkäytön perusteilla, joista edetään pikku hiljaa kohti vauhdikkaampaa harjoittelua. Yleensä seurat lainaavat bambumiekkaa eli shinaita peruskurssin alkuun, mutta peruskurssin edistyessä tilataan kullekin peruskurssilaiselle oma shinai. Kendon suojavarusteita ei käytetä peruskurssin aikana.

Peruskurssi päättyy 6. kyun graduointikokeeseen, josta saa todistukseksi komean diplomin. Peruskurssin jälkeen on oikeutettu osallistumaan harjoituksiin kendovaatteissa eli tummansinisessä gi-takissa ja hakamassa. Yleensä seura vuokraa/lainaa suojavarusteita eli bogua peruskurssin suorittaneille, mutta jossain vaiheessa kukin haluaa tilata juuri itselleen oikean kokoiset ja sopivat suojavarusteet. Laadukas bogu kestää käytössä useita vuosia.

Kendon peruskurssin jälkeen todellinen kendon opiskelu voi alkaa. Kendon eli “miekan tien” perimmäisenä tavoitteena on opettaa ja kehittää harjoittajan mieltä ja kehoa vanhojen perinteisten miekkailumenetelmien avulla. Kendon harjoittelu on elämänpituinen tehtävä – tervetuloa mukaan harjoittelemaan!